Pages

Tuesday, February 17, 2009

MENTALITI "HANJING"

Seekor anjing dilontar dengan seketul batu, lantas menyalak-nyalak marahkan batu yang menyakiti tubuhnya. Marahnya pada batu itu, bukan kepada si pelontar batu itu. Itulah mentaliti anjing.

Tidaklah jauh bezanya dengan seorang yang apabila merasai dirinya ditipu atau dikhianati, atau dipersendakan atau direndahkan, maka akan marah dan amat kecewa sekali dengan sikap saudaranya itu. Pandangannya terarah kepada makhluk itu, bukan kepada itu "......Yang Menjadikan kamu dan apa-apa yang kamu kerjakan". Inilah mentaliti seorang hamba yang terhijab dari hakikat.

Mungkin disebabkan jahilnya, mungkin kerana bebalnya, mungkin kerana tebalnya ammarah atau mungkin kerana punya penglihatan tetapi yang tidak boleh melihat.

Pada "si jahil" itu......... tidak hairanlah, sebab kerana kejahilannya itulah yang menjadikan mereka tidak tahu perkara yang sebenarnya.

Tapi yang dihairankan ialah;

  • kenapa "si yang sudah tahu" itu masih bebal lagi mempertahankan "keegoannya"?

  • kenapa "si yang baru berjalan untuk mengenal" masih lagi rakus menilik kepada agyar dan masyiwaLlah?

  • kenapa "si yang mengaku sudah ahli makrifat" masih lagi silau dengan Nur/Warid yang mendatangi?
Dengan kerana itu, sedarilah wahai ahli-ahli Ilmu dan ahli-ahli Amal(Thoriq);
  • kekuatan ilmu yang dimiliki itu bukanlah sesuatu yang dapat menjamin kedudukan dirinya.
  • Demikian jua dengan amal berbukit-bukit yang didirikan, bukan juga sesuatu yang dapat mendekatkan "kehampiran"nya.
  • Begitu juga dengan lebatnya Warid-warid yang mencurah bukanlah sesuatu yang menjamin tumbuhnya "pokok keyakinan" tempat hinggap "merak" itu.
Sebenarnya........

amal ialah ilmu yang berupa atau berbentuk. Lampaui kedua-duanya dan capai "hal" iaitu sempadan yang paling hujung bagi kedua-dua itu.

Capailah "hal" barulah ilmu dan amal anda menjejaki tepian laut itu, Jadikan ia sebagai kapal(bukan perahu kolek) untuk belayar dalam lautan Keesaan itu. Lautan di mana tidak diiktibarkan lagi jahil atau berilmu, banyak atau sedikit atau tempat di mana tidak lagi ditiliki apa jua isyarat yang terbit dari anda.

Kebanyakan ahli-ahli dakwa yang mengakui dirinya seorang sufi atau pengikut setia mereka lupa bahawa dalam pada mereka memperagakan ilmu-ilmu yang ditalkinkan dari guru-guru yang 'Alim atau menyatakan rujukan daripada beratus buah kitab atau mengistilahkan sekelumit pengalaman keruhanian mereka; zhohirnya pula menunjukkan sesuatu yang tidak selari sebagaimana yang mereka cuba pamirkan.

Ini adalah kerana, mereka tidak berada pada "hal" sebagaimana yang cuba didedahkan. Mereka hanya mengulang-ulang pengucapan gurunya, mereka hanya mencebuk dari telaga hikmah orang lain, mereka banyak berbimbang dengan agyar(wirid, warid, isyarat, keramat, terbuka yang ghaib) yang menunjukkan mereka cuba menyatakan sesuatu yang bukan "hal" dirinya; tetapi cuba memperkatakan "hal" orang lain mengikut kefahaman dan pandangan mereka yang terhijab dengan ilmu dan amal mereka. Mereka ini adalah semata-mata ahli dakwa yang tersingkir dari erti dan maksud Tasauf itu.

Jika ingin mengatakan sesuatu yang hakikat, maka berkatalah dengan "lisan hal" bukannya dengan lisan ilmu atau lisan amal

Mereka berkata,

"Hakikat diri kita ialah Fakir, Hina, Lemah, Dhoif, Jahil lagi Haqir"

tetapi dalam masa yang sama atau di tempat yang lainnya mereka merasakan

  • dirinya kaya dengan rezeki yang ma'nawi,
  • Ada kedudukan dan perhatian daripada makhluk,
  • kuat dan tekun mengistiqamahkan wirid-wirid,
  • dapat menembusi alam-alam di sebelah sana,
  • mampu melakukan yang lebih baik lagi,
  • mengetahui banyak perkara dan merasakan ada tempat di sisi Tuhan.
yang terzhohir pada perlakuan-perlakuan yang antaranya;
  • Merasa senang dengan pujian dan marah dengan celaan;
  • Senang jika ramai yang mengiyakan apa yang dikatakan tetapi tidak senang bila ada yang menidakkannya.
  • Terkadang sampai hilang pertimbangan diri sehinggakan sanggup mengerahkan segala kekuatan ilmu yang ada
  • hatta sampai sanggup membongkarkan rahsia-rahsia(yang terkhusus untuk dirinya sebagai hujah ilmunya.
Ini bukanlah rupa atau wajah "hal" atau Hakikat Fakir, "hal" Hina, "hal" Lemah, "hal" Dhoif, "hal" Jahil dan "hal" Haqir sebagaimana yang sebenarnya; tetapi semata-mata dakwa dan kianat membukakan rahsia Ma'ani. Satu pelanggaran terhadap makna tasauf. Syirik khofi yang tersembunyi di sebalik riya' dan sumu'ah. Memang kejahatan ini tersembunyi kerana yang khofi ini seumpama semut hitam yang merayap pada sebuah batu hitam di waktu malam yang pekat. Sukar untuk dikesani kejahatan ini kerana ia berada pada pelbagai wajah kebaikan. Bercampur(Bersekutu) dalam ilmu, amal dan muraqobahnya.

Tidak salah rasanya, jika diperturunkan kata-kata Aulia Allah seperti di bawah untuk mengukur kedudukan diri kita bahawasanya;

Takrif Tasauf itu ialah;

"Menghilangkan dakwa" dan
"menyembunyikan Maani"(rahsia)

"Menganggap diri sendiri sebagai seorang Sufi itu adalah satu
anggapan besar, sekurang-kurangnya dia bukanlah sufi". Abu Hassan al-Khorkhoni.

Berapa dalam harus kugali tanah ini harus kugali
Untuk bertemu permata nilai sejati nilai sejati
Baru kupulang ke kampung sentosaku
Baru tercapai segala maksudku

Perahuku menghala ke hulu kuala jua kusua, jua kusua...
Kau lihat aku, aku pula lihat dia samakah kita ?


Ke sana ke sini lari-lari kecil
Bagai Siti Hajar mencari air
Terpancur sinar di kering pasir
Bekas hentakan kudus kaki Ismail

Mari mawarku raikan cinta
Tanpa cintaNya kita tiada
Mawar cinta mawarku abadi
Cinta pemilik segala Jadi

Mari mawarku raikan cinta
Kerana cinta kita abadi
Mawar cinta mawarku sejati
Cinta pemilik segala Jadi


Sebarang kesamaran dan kemusykilan sebaiknya dirujuk kepada mereka yang ahli dalam ilmu ini
LAA HAULAWALA QUWWATAILLA BILLAH

SESUNGGUHNYA

Saat dunia berhenti berputar
Saat manusia tak sanggup lagi berharap
Ketika mentari tak sanggup lagi berjanji
Menyinari dunia yang tak kau singgahi

Mampukah kau untuk berbagi
Tanpa hasrat ingin diberi
Dihadapannya, dihadapanmu ya Allah


Sesungguhnya manusia
Takkan bisa menikmati surga
Tanpa ikhlas di hatinya
Sesungguhnya manusia
Takkan bisa menyentuh nikmatnya
Tanpa tulus di hatinya

Mampukah kau untuk berbagi
Tanpa hasrat ingin diberi
Dihadapannya, dihadapanmu ya Allah


http://www.youtube.com/watch?v=vQsn1Nz02jg&feature=related

Ketulusan Hati

Cintaku tak berdusta
Tak mengenal ingkar
Tak kenal nestapa
Cintaku hanya indah
Hanya bahagia untuk selamanya
Apa yang kurasakan ini
Persembahan untuk diri-Mu
Kau biarkan kasihku

Mencintai-Mu tak mengenal waktu
Tak mengenal puitis
hanya tulusnya hati
mencintai-Mu tak mengenal ragu
keyakinan hatiku hanya untuk diri-Mu selalu

Cintaku tak berdusta
Tak mengenal ingkar
Tak kenal nestapa
Tak ada seribu janji
Hanya bahagia untu selamanya
Apa yang kurasakan ini
Persembahan untuk diri-Mu
Kau benarkan kasihku
Mencintai-Mu tak mengenal waktu
Tak mengenal puitis hanya tulusnya hati
Mencintai-Mu tak mengenal ragu
Keyakinan hatiku hanya untuk diri-Mu selalu

Apa yang kurasakan ini
Persembahan untuk diri-Mu
Kau dengarkan kasihku

Mencintai-Mu tak mengenal waktu
Tak mengenal puitis hanya tulusnya hati
Mencintai-Mu tak mengenal ragu
Keyakinan hatiku hanya untuk diri-Mu selalu

NI'MAT DAN SYUKUR

NI'MAT DAN SYUKUR

Kalam Hikmah Sheikh Ibnu Athoillah As-Kanddari ra.
Barangsiapa yang tidak berhadap ia kepada Allah dengan Lathif Ihsan, nescaya akan diseret kepadaNya dengan segala rantai ujian.
Terjemahan dan Keterangan oleh Tok Pulau Manis

Barangsiapa tiada berhadap ia atas Allah Taala dengan segala Lathif Ihsan, nescaya dihela ia kepadaNya dengan segala rantai cuba daripada jatuh maksiat dalam segala harta dan segala badan dan ketiadaan sampai kehendaknya dan kehinaan dalam menuntut barang yang dikehendakinya. Dan demikian itu supaya kembali hamba itu kepadaNya dengan digagah apabila tiada berhadap ia atasNya dengan kebaktian.

Keterangan

Segala Lathif Ihsan bermaksud segala anugerah kurnia nikmat yang penuh kelembutan dari limpahan Kasih Sayang Allah Taala ke atas hamba-hambaNya. Antara contohnya ialah;

  • Anugerah nikmat harta dan wang ringgit yang melebihi keperluan.
  • Anugerah nikmat pangkat, jawatan dan kedudukan di sisi manusia lain
  • Punya anak-anak yang berjaya dalam pelajaran dan survival kehidupan dunia
  • Kesihatan dan kekuatan dan kesempurnaan tubuh badan yang berpanjangan.
Segala anugerah Lathif Ihsan seperti di atas, jika tidak boleh atau tidak dapat menyedarkan kewajiban seorang hamba untuk berhadap hatinya kepada Allah, mendekati cahaya HakikatNyan dan mengabdikan diri kepada Allah Taala, nescaya hamba yang lalai ini akan dihela ia kepadaNya dengan segala rantai cuba daripada jatuh maksiat yakni hamba tersebut akan ditarik untuk berhadap kepada Allah Taala dengan SifatNya KekerasanNya. Mereka akan ditarik untuk berhadap kepadaNya dengan berbagai-bagai cubaan yang berat-berat. Tidak ada lagi yang lemah-lemah, malah dengan kenyataan Sifat JalalNya. Semuanya itu adalah bertujuan untuk menjauhkan hamba pilihanNya daripada terjebak dengan berbagai-bagai maksiat dan penderhakaan terhadapNya.
  • Mungkin kekayaan harta benda dan wang ringgit yang dimiliki itu akan ditukar pula kepada kehilangan seperti dicuri atau saham yang dibeli akan jatuh menjunam sehingga menjadikan mereka jatuh bangkrap, papa dan miskin sehingga terpaksa meminta-minta dengan hina daripada manusia; Maka selamatlah ia dari dosa-dosa yang bersangkutan dengan hartanya atau;
  • Mungkin jawatan tinggi, pangkat dan kedudukan yang mulia dimiliki akan ditarik balik dengan dibuang kerja atau dilucutkan dari jawatan yang disandang sebelum sampai cita-citanya dengan terpaksa merayu-rayu kepada manusia dengan kehinaan dan merasa putus asa dengan manusia. Akhirnya selamatlah ia daripada dosa syirik dengan bertuhankan kuasa manusia atau;
  • Kesihatan dan kekuatan tubuh badan akan ditukar kepada kesakitan yang berat-berat sehingga melumpuhkan selera atau anggota badan yang ada. Maka selamatlah ia daripada dosa-dosa tamak, rakus dan berlebih-lebihan dalam makan.
Dan sesungguhnya, kemiskinan, kepapaan, kehinaan dan kesakitan tubuh-badan adalah satu musibah yang amat perit untuk diterima oleh kebanyakan manusia yang sudah biasa hidup dengan serba kekayaan, kemuliaan dan tubuh badan yang sihat. Walaupun perit dan sakit, mahu tidak mahupun mereka terpaksa menerimanya kerana kelalaian mereka semasa mendapat nikmat Lathif Ihsan. Mereka dipaksa untuk menerimanya. Sakit dan perit tubuh-badan dan sengsara jiwanya dalam menerima bala musibah itu, terpaksa diterima dan dihadapi. Namun semua itu sebenarnya adalah hikmah didikan Allah yang bertujuan untuk menarik hamba yang lalai dan yang kufur nikmat itu supaya kembali menghadap dan memperhambakan dirinya kepada Allah Taala dalam erti kata yang sebenarnya;

Contoh terbaik untuk memperikan hal ini ialah umpama seorang yang diserang penyakit kencing manis, lemah jantung dan darah tinggi dengan serentak. Jika sebelum ini, mereka menjamu nafsu seleranya dengan pelbagai makanan dan minuman yang enak-enak sehingga melupakan lalai untuk beribadat kepada Allah seperti sering tidak sembahyang, malas untuk berpuasa di bulan Ramadhan, tidak membahagikan kelebihan yang ada kepada fakir miskin atau kaum kerabat yang ada, maka dengan sakit-sakit yang tersebut, mereka terpaksa banyak berpantang. Ini tak boleh makan, itu tak boleh minum, ini tak boleh pakai, itu tak boleh digunakan atau malah mungkin, penyakit-penyakit yang kronik itu sudah tak dapat diubati lagi. Kata doktor, hanya kuasa Allah sahaja yang dapat menyelamatkannya.

Maka di kala ini, putuslah segala cita-cita dan kecenderungan nafsunya. Apa yang terfikir ialah mati, amal ibadat yang hendak dibawa, keampunan dana keredaan daripada Allah Taala. Dengan hati yang merujuk dan berharap kepada Allah seperti di atas, maka sesungguhnya akan berhadaplah hati yang lalai dengan nikmat sebelumnya kepada Allah dalam keadaan yang serba lemah dan mengharap. Inilah apa yang boleh difahamkan dari keterangan Dan demikian itu supaya kembali hamba itu kepadaNya dengan digagah apabila tiada berhadap ia atasNya dengan kebaktian. yakni sebagai salah satu cara untuk mengheret kembali hamba yang lupa dan lalai untuk berhadap kepadaNya. Kenyataan ini tidak berlawanan seperti yang tersebut dalam Kitab Tanbihul Ghafilun, bahawasanya Rasulullah SAW, pernah bersabda;

"Sesungguhnya adakalanya Allah telah menyediakan suatu darjat bagi seseorang, tetapi tidak dapat dicapai dengan amalannya, sehingga diuji dengan bala yang menimpa pada jasmaninya maka tercapailah dengan itu".

TANPA

Resah yang ku
Ubah dalam kata
Melukiskan kesunyian
Tanpa Engkau aku tak mengerti

Meski
Pagi itu indah tapi
Akan sunyi tanpaMu
Menemani aku sepi

Tanpa..
CintaMu aku resah
Tanpa..
KasihMu aku hampa
Tanpa..
DiriMu aku mati

Kini berat benarku rasakan
Dalam relung hatiku tak temu
ku tak mengerti
Takut
Takut jauh dari diriMu
Kan kau tinggalkan aku sendiri
TanpaMu ku mati

Resah yang ku
Ubah dalam kata
Melukiskan kesunyian
Tanpa Engkau aku tak mengerti

Monday, February 16, 2009

Sirr 22

Jgn kagum dgn Ilmumu,mungkin ia adalah penghijabmu.Jgn kagum dengan ibadahmu,mungkin ia akan membinasakanmu.
Kesombongan adalah jalan kebinasaan,merasa fakir dengan Allah adalah kunci keselamatan.
Walau banyaknya ilmumu,ia hanyalah setitik dari lautan ilmuNya,Walau banyak manapun ibadahmu,ia tidak akan mampu membayar harga walaupun satu zarah ciptaanNya dalam tubuhmu.
Kenapa perlu kembangkan dada sedangkan nasibmu di dalam rahsiaNya.Kecilkan dirimu dalam lautan kebesaranNya,fanakan dirimu dlm lautan kewujudanNya.
Engkau tidak memiliki apa-apapun di dunia ini melainkan segalanya adalah ujian bagimu.
ﮩ ﮪ ﮫ ﮬ ﮭ ﮮ ﮯ ﮰ ﮱ ﯓ ﯔ ﯕ ﯖ ﯗ ﯘ ﯙ ﯚ ﯛ ﯜ ﯝ ﯞ ﯟ ﯠ ﯡ ﯢ ﯣ ﯤ ﯥ ﯦ ﯧ ﯨ ﯩ ﯪ
Luqman[Ayat : 33]
Wahai sekalian manusia, bertaqwalah kepada Tuhan kamu, dan takutilah akan hari (akhirat) yang padanya seseorang ibu atau bapa tidak dapat melepaskan anaknya dari azab dosanya, dan seorang anak pula tidak dapat melepaskan ibu atau bapanya dari azab dosa masing-masing sedikit pun. Sesungguhnya, janji Allah itu adalah benar, jangan lah kamu diperdayakan oleh kehidupan dunia, dan janganlah kamu diperdayakan oleh bisikan Syaitan.

Sirr 1>> al-faqir ilAllah>>Hj Ibrahim Mohamad.

Allah amat menyayangimu.Wujudmu adalah bukti wujudNya.
Apakah makna Dia mewujudkanmu jika Ia membencimu.Renungkanlah ke dalam dirimu dengan renungan yang sedalam-dalamnya.
Sesungguhnya pada dirimu sudah nyata akan kasih sayangNya,Jika kamu memahami

ﮢ ﮣ ﮤ ﮥ ﮦ ﮧ
{Azzariyat:Ayat : 21}
Dan juga pada diri kamu sendiri. Maka mengapa kamu tidak mahu melihat serta memikirkan?

والله أعلم

Hati Emas

Berjalan di tanah gersang
Mentari mencekam dada
Debu-debu di jalanan
Menjadi teman setia

Tiada lain tujuanku
Hati emas yang ku cari
Kisahnya di hujung dunia
Mengapa tak ku temui

Oh! terdengar suara halus
Bagai dengar dan menghilang
Katanya pulanglah oh! anakku
Ia tiada di sini

Kembara
Puas sudah ku mengembara
Ke mana perginya oh! cahaya
Mencari hati emas bukannya mudah
Di masa kini adakah kau peduli

Mungkinkah dikau miliki
Hati emas murni suci
Inginku menjadi sahabatmu
Hingga akhir hayat nanti

Kembara
Puas sudah ku mengembara
Ke mana perginya oh! cahaya
Mencari hati emas bukannya mudah